Esittelyssä: Sähkötiimi

Tapio Nokkonen
Kuka olet?
Olen Tapio Nokkonen. Vastaan tänä vuonna FS2018 Yamaha moottorin käynnistysmoottorin valinnasta ja toteutuksesta sekä osallistun sähköjärjestelmän valmistukseen ja huoltoon.
Olen aiemmin toiminut puutarhakoneiden, tietokoneiden ja autojen huolloissa sekä toimin muutaman vuoden yrittäjänäkin. Nyt opiskelen TAMK:issa suuntautuakseni enemmän suunnittelu ja valmistuspuolelle huoltotyön sijaan.
Mitä opiskelet?
Opiskelen ensimmäistä vuotta ajoneuvotekniikkaa ja erikoistumisalanani on älykkäät koneet.
Miten päädyit mukaan Formula Student -projektiin?
Projekti vaikutti mielenkiintoiselta. Ajokelpoisen auton suunnittelu ja rakentaminen vuosittain vaikutti erittäin haastavalta, kun tutustuin vähän Formula Studentiin syksyllä. Nyt oltuani mukana syksystä alkaen, tiedän siinä olevan haastetta enemmänkin kuin aluksi luulin.
RC-autoharrastukseni tuli käyttöön projektissa, sillä
käytämme käynnistysmoottorina harjatonta RC-auton moottoria ja nopeudensäädintä.
Mitä olet saanut irti tiimissä toimimisesta?
Tiimissä olen oppinut paljon osien ja komponenttien valinnasta, kriittisestä tarkastelusta ja aikataulutuksen sekä tavoitteiden sovittamisesta yhteen. Sanoisin tiimin opettavan myös erittäin paljon tuotekehittämisestä, 3D-mallinnuksesta sekä budjetin hallinnasta. Tiimi avaa myös hyviä mahdollisuuksia työnhakuun erilaisten tapahtumien kautta.
Mitkä ovat osa-alueen päätehtävät?
Sähkön osa-alueen päätehtäviin kuuluu sähköjärjestelmän suunnittelu, kehittäminen ja toteutus. Tehtäviin kuuluukin myös monesti mitoitusten pohtimista ja kriittistä tarkastelua. Sähkölle myös kuuluu tietotekniset toteutukset, Can-väylän ja moottorinohjaimen toteuttaminen.
Osa-alueella on paljon ohjelmointia tarjolla kaikille halukkaille esim. ratin, Can-väylän ohjainlaitteiden, antureiden ja PDM (Power Distribution Management) -virranhallintayksikön ohjelmoinnissa. Myös piirilevyjä tehdään itse tarvittaviin laitteisiin, sillä valmiit ratkaisut voivat olla kalliita ja itse tekemällä oppii enemmän. Myös Formula Student henkeen kuuluu kehittää ja luoda uusia ratkaisuja itse.

Kauden kulku osa-alueen näkökulmasta:
Kauden alkaessa syksyllä tarkistetaan uusien järjestelmien suunnitelmat, pohditaan mitä on mahdollisuus saada aikaiseksi rajoitetussa ajassa sekä valmistellaan johtosarjan valmistamista.
Talven aikana suunnitellaan ja valmistetaan tarvittavat osat sekä mahdollisesti säädetään moottorinohjausta, sekä valmistetaan autoon johtosarja.
Kun auto on saatu rakennettua toimintakuntoon, sähkön osa-alue tekee säätöjä, tulkitsee mitattua dataa ja hoitaa sähköjärjestelmän huollon ja puutteiden tarkastelun. Myös kehityssuunnitelma seuraavaan kauteen tehdään kesän aikana.

Miksi valita sähkötiimi?

Sähkötiimissä riittää haastetta niin autoista kiinnostuneille kuin ihmisille, jotka haluavat haasteita ja mahdollisuuden kehittää mm. osaamistaan piirilevyjen suunnittelussa, yleisissä sähköjärjestelmien mitoituksissa, materiaalien valinnoissa sekä sulautettujen järjestelmien ohjelmoinnissa ja kehittämisessä.
Sähkötiimissä mukana ovat myös Jesse Peltoniemi (tieto- ja viestintätekniikka) ja Tuomas Pärnänen (sähkötekniikka).