Esittelyssä: Moottoritiimi

Olli Pernu

Henri Pulkkinen
Kuka olet?
Olli: Olen Olli Pernu ja toimin moottorin osa-aluevastaavana Henrin kanssa. Aiempina vuosina olen ollut mukana runko osa-alueessa ja aina rungon valmistuttua siirtynyt moottori osa-alueeseen.
Henri: Olen Henri Pulkkinen ja toimin myös moottorin osa-aluevastaavana.
Mitä opiskelet?
Olli: Ajoneuvotekniikkaa. Suuntautumisena enemmän suunnittelupainotteinen työkonetekniikan linja. Kolmas vuosi Tamkissa sekä Formula tiimissä menossa.
Henri: Ajoneuvotekniikkaa suuntautumisena työkonetekniikka.
Miten päädyit mukaan Formula Student -projektiin?
Olli: Tutustuin Tampere UAS Motorsportin sivuihin jo ennen kouluun hakemista ja silloin päätin, että jos pääsen TAMKkiin niin haen myös formulatiimiin. Halusin teoriapainotteisen opiskelun ohelle myös jotain käytännön tekemistä.
Henri: Kouluhakua tehdessä törmäsin tiimiin koulun kotisivuilla ja koulun alkaessa hakeuduin toimintaan mukaan.
Mitä olet saanut irti tiimissä toimimisesta?
Olli:
Formulastudent on Tamkin suurin opiskelijaprojekti, jossa oppii toimimaan suuressa yhteisössä eri alojen ihmisten kanssa. Tiimissä olon aikana tulee luotua väkisinkin myös kontakteja yrityksiin, jotka ovat yhteistyökumppaneina. Myös johtamistaidot kehittyvät osa-alue vastaavan roolissa.
Henri: Tiimin toiminnassa näkee oikeasti mitä projektissa toimiminen on. Siinä pääsee myös konkreettisesti mukaan suunnitteluprosessiin. Isoa plussaa on myös ollut oppia eri valmistusmenetelmiä ja tämän vuoksi kyky tehdä järkevämpiä suunnitteluratkaisuja on kehittynyt.
Mitkä ovat osa-alueen päätehtävät?
Moottori osa-alueen päätehtävä on rakentaa moottoripyöränmoottori toimimaan paremmin käyttötarkuituksemme mukaisesti. Tämä tarkoittaa käytännössä moottorin keventämistä ja suorituskyvyn lisäämistä, luotettavuutta unohtamatta.

Kauden kulku osa-alueen näkökulmasta:
Kauden alussa aletaan innovoimaan parannuksia autoon ja toteuttamaan suunnitelmia cad malliin.
Vuodenvaihteessa suunnitelmat on yleensä mallinnettu ja alkaa käytännön toteuttaminen. Kun auto on fyysisesti kasassa tehdään lukuisia tehodynamometri mittauksia että saadaan haettua hyvät säädöt auton moottorinohjaukseen. Lumien sulaessa suunnataan radalle jolloin päästää vielä paremmin testaamaan moottorin luonnetta ja käytettävyyttä. Kesäloman aikana käydään kisoissa esittelemässä ideoitamme ja niiden toteutustapoja tuomareille sekä tietenkin ajamassa kilpaa.
Tällä kaudella olemme isojen muutosten edessä. Vaihdamme pitkään palvelleen Aprilian 550cc V2 moottorin yksi sylinteriseen Yamahan moottoriin. Moottorin vaihdolla haetaan mm. suurta painonsäästöä ja luotettavuutta tulevalle kisakaudelle. Moottorin vaihdon tuoman työmäärän johdosta tällä kaudella valittiin kaksi osa-aluevastaavaa. Tänä vuona suurimmat muutokset moottorin vaihdon ohella ovat uusi pakoputkisto ja imusarja. Jäähdytys- ja polttoaine järjestelmiä jatkojalostetaan edelliskautena käytetyistä.

Miksi valita moottoritiimi?

Olli: Tässä osa-alueessa oppii paljon moottoreista ja kuinka parantaa suorituskykyä. Osalla hakijoista on vahva tausta ajoneuvojen korjaamisesta ja rakentelusta, mutta täällä opitaan aivan uudenlaisia toimintatapoja kuinka suunitellaan ja rakennetaan kilpa-ajoneuvoa.
Henri: Tiesin siitä ennestään eniten. Jälkikäteen mietittynä ei olisi ollut yhtään huono mennä jollekin toiselle osa-alueelle jotta tuntisi niitä syvemmin.
Moottoritiimiin kuuluvat myös Joni Tuononen (ajoneuvotekniikka), Petteri Pirhonen (ajouneuvotekniikka), Pyry Laakso (ajoneuvotekniikka) ja Mikael Leman (ajoneuvotekniikka).